Blog

Błędy przy prowadzeniu sklepu – nie popełniaj ich!

Prowadzenie sklepu internetowego to proces wymagający ciągłych prac wpływających na jego lepszą widoczność w sieci. Jednak często towarzyszą im liczne błędy, które mogą nieraz przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Tak więc jak ich unikać i jakie działania podjąć, by to właśnie nasz sklep był tym najczęściej odwiedzanym?

Wysokie ceny

Oczywistym jest, że zbyt wysokie ceny produktów znajdujących się w sklepie internetowych będą tylko odstraszać, a nie zachęcać do zakupu. W ten sposób nie pozyskamy klientów, a przecież nie jest to cel jakiejkolwiek działalności. Dlatego, przynajmniej na początek, ceny asortymentu nie powinny być wygórowane.

Dopiero późniejszy rozwój firmy może przyczynić się do podwyżki cen, nie tracąc przy tym klientów. Jeśli brakuje ludzi, którzy chcą dokonywać zakupów w sklepie po ustalonych cenach, najprawdopodobniej źle przeanalizowaliśmy rynek przed rozpoczęciem działalności.

Wybór nieodpowiedniego oprogramowania sklepu

Wydawałoby się, że oprogramowanie sklepu nie wpływa bezpośrednio na sprzedaż produktów – nic bardziej mylnego. To ono oferuje pewne funkcjonalności wpływające na większą sprzedaż np. pozycjonowanie produktów. Warto pamiętać, aby pracować na systemie sprawdzonym i działającym bez zarzutów.

Jednym z nich jest oprogramowanie PrestaShop. Powstało ono na licencji open-source, tak więc może być dostosowane do potrzeb każdego użytkownika. Platforma ta to także rozbudowane moduły PrestaShop, dzięki którym nie tylko poprawia się skuteczność działania sklepu, ale również również można osiągnąć zdecydowanie lepszą sprzedaż. By zapewnić sobie sklep działający bez błędów technicznych warto skorzystać z pomocy specjalistów. Ekspertów od oprogramowania PrestaShop można znaleźć na https://jash.pl – pomogą w projektowaniu i wdrażaniu sklepu, zapewnią też wsparcie techniczne.

Wydłużony proces rejestracji

Częstym błędem popełnianym przez projektantów sklepów internetowych jest nieodpowiednie przeprowadzenie użytkownika przez proces rejestracji. Oznacza to, że gdy potencjalny klient będzie musiał poświęcić dużą ilość czasu na założenie konta w e-sklepie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że już na samym początku zrezygnuje z zakupu danych produktów.

Dlatego warto zadbać o to, by proces zakupowy zamykał się w maksymalnie 5 krokach. Dobrym rozwiązaniem będzie także zapewnienie użytkownikowi wyboru. Sklep powinien umożliwiać zrobienie zakupów zarówno z rejestracją konta, jak i bez niej. W ten sposób można pozyskać dodatkowych, „niecierpliwych” klientów.

Słaba jakość szaty graficznej sklepu

Błędy w prowadzeniu sklepu mogą wiązać się z szatą graficzną strony. Każdy klient, który odwiedza sklep internetowy, w pierwszej kolejności zwraca uwagę właśnie na nią. W pewnym sensie przyczynia się ona do tego, czy klient zostanie na stronie, czy też od razu ją opuści. Dlatego zaleca się, aby grafika na stronie nie była zbyt rażąca. Powinna być dopasowana do tematyki strony.

Nadmiar niepotrzebnych informacji lub rozbudowanych infografik będzie tylko zniechęcać użytkownika do zakupu na wybranym przez siebie sklepie. Warto dbać o rozwój szaty graficznej strony. To, co było uznawane za atrakcyjne 10 czy 15 lat temu, może nie przystawać do nowoczesnych sklepów internetowych.

Problemy z wyszukiwaniem produktów

Część klientów ma mocno sprecyzowane oczekiwania. Nie interesuje ich przeglądanie stron z kategoriami czy kolekcjami. Szukają konkretnego produktu i chcą łatwo odnaleźć odpowiedni model. W pierwszej kolejności skorzystają więc z funkcji wyszukiwania. Jeśli mimo to wyświetlą im się dziesiątki produktów niezbyt związanych z wpisaną frazą, mogą szybko się zniechęcić.

Funkcja wyszukiwania w sklepie internetowym powinna więc umożliwiać zawężenie wyników. Pomogą w tym filtry, na przykład związane z kategoriami w sklepie. Dodatkowo warto rozbudować wyszukiwarkę na stronie o możliwość sortowania produktów według ceny, rozmiarów czy popularności. Należy się upewnić, czy poszukiwana fraza faktycznie wyświetla się w pierwszej kolejności. Rozwiązaniem problemów mogą być odpowiednie wtyczki do sklepu.

Mało informacji o produktach

Zakupy przez internet nie pozwalają na dotknięcie produktu i empiryczne przekonanie się o jego cechach. Dlatego sklepy internetowe powinny dostarczać klientom jak najwięcej informacji o asortymencie. Do tego konieczne są szczegółowe opisy produktów. Wyczerpująca specyfikacja towaru podnosi zaufanie do sprzedawcy.

Jeśli nie chcemy zalewać klientów nadmiarem informacji, można je umieścić w rozwijanym menu. Konkretne dane zależą od typu produktów. Najlepiej zastanowić się, co samemu chcielibyśmy wiedzieć o tych artykułach. Mogą to być wymiary, rozmiary, waga, materiał wykonania czy data ważności. Warto zwrócić też uwagę na to, by nie kopiować opisów ze strony producenta. Oryginalne opisy wspierają pozycjonowanie strony w Google.

Nieprzemyślany wybór metod płatności

Klient powinien mieć możliwość wyboru produktu, ale także dostępnych opcji płatności. Preferencje z czasem się zmieniają, ale jedna czy dwie możliwości zapłaty to za mało. Kiedy przygotujemy ich więcej, szanse na pozyskanie klienta rosną. Brak ulubionej metody płatności czasami może zupełnie zniechęcić do zakupu.

Wśród opcji udostępnianych w naszym sklepie z pewnością powinien znaleźć się szybki przelew online oraz system płatności mobilnych BLIK. Popularne są także płatności za pomocą karty. Warto zadbać też o możliwość tradycyjnego przelewu oraz realizację płatności za pobraniem. Ta ostatnia może zachęcić zwłaszcza tych klientów, którzy pierwszy raz dokonują zakupu w sklepie i jeszcze nie mają zaufania do witryny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *