Prestashop czy Woocommerce - wady i zalety tych dwóch platform sprzedażowych
Blog

Prestashop czy Woocommerce, czyli co lepiej sprawdzi się w dla sklepu internetowego

Prestashop i Woocommerce to jedne z najpopularniejszych platform e- commers. PrestaShop służy głównie do obsługi średnich i dużych sklepów. Oferta, jaką dysponuje, jest znacznie większa niż konkurenta. WooCommerce to darmowa wtyczka do systemu WordPress. Woocommerce jest przede wszystkim łatwe w instalacji i obsłudze. Ułatwia zbudowanie sklepu internetowego na platformie WordPress. Platforma WooCommerce to również tzw. open source, jednak wielkością nie dorównuje Prestashop. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tych dwóch programów? Który jest lepszy? Prestashop czy Woocommerce? Czytaj dalej!

Co to PrestaShop?

PrestaShop to darmowa platforma do tworzenia sklepów internetowych. Posiada mnóstwo darmowych ciekawych szablonów na bazie, których możesz stworzyć swój wymarzony sklep. PrestaShop działa na zasadach Open Source, czyli otwartego oprogramowania. Oznacza to, że masz pełną dowolność we wprowadzaniu zmian, badania lub rozpowszechniania oprogramowania na podstawie licencji. Jeśli jednak nie posiadasz wiedzy technicznej, wszelkie modyfikacje na stronie oddaj w ręce agencji specjalizującej się w oprogramowaniu PrestaShop. Przykładem może być tu firma JASH, której profil usług znajdziesz na stronie https://jash.pl/.

Oprogramowanie o otwartym kodzie jest przeważnie rozwijane przez szeroki zakres wybitnych programistów. Dzięki temu w razie wątpliwości lub wykrytych niepowodzeń możesz skontaktować się z innymi użytkownikami na forum.

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to darmowa wtyczka do platformy WordPress. Bardzo prosta w obsłudze i niezwykle intuicyjna. Jej instalacja jest bardzo szybka i nie powinna przysparzać problemów nowym użytkownikom. WooCommerce posiada funkcje, dzięki, którym bez problemu zbudujemy sklep internetowy na platformie WordPress. Jest niezwykle przydatną platformą, a jej główną zaletą jest współpraca i zintegrowanie z powszechnie znanym CMsem. Umożliwia połączenie funkcji WordPress z funkcjami platformy. Jest świetnym rozwiązaniem dla mniejszych firm oraz tych prowadzących bloga i skupiającym swoje działania w obrębie mediów społecznościowych. Dużym atutem WooCommerce jest ogólnodostępność i cena. Sama wtyczka jest bezpłatna, natomiast dodatki nie należą do najdroższych na rynku. WooCommers podobnie, jak PrestaShop działa na zasadach Open Source. 

PrestaShop czy WooCommerce co wybrać?

PrestaShop posiada już wbudowane takie funkcje jak katalog, rabaty, porównanie produktów, czy niezbędne dla sklepu internetowego statystyki. W platformie WooCommerce bardziej zaawansowane funkcje muszą być dodatkowo instalowane. Oba serwisy posiadają ogromną ilość dodatkowych szablonów, niektóre z nich stanowią opcję bezpłatną, inne wymagają zainwestowania mniejszej lub większej sumy pieniędzy. W przypadku WooCommerce szablony nie są tak skoncentrowane na sklepach internetowych. Istnieje jednak możliwość zakupu dodatkowych projektów i ich modyfikacji.

Płatności w PrestaShop – PayU, przelewy24

Obie platformy posiadają wtyczki dzięki, którym będziesz mógł swobodnie korzystać z opcji płatności internetowej. Wtyczki te umożliwiają korzystanie z takich serwisów płatnościowych jak przelewy24, czy PayU. Jest to niezwykle istotne, ponieważ większość klientów planujących zakupy przez internet najczęściej decyduje się na wybór jednej z przedstawionych opcji. Opcja wysyłki w PrestaShop jest niezwykle szeroka. PrestaShop oferuje możliwość dostosowania kosztów wysyłki w zależności od kwoty zakupów lub obszaru wysyłki. Jest to niezwykłym ułatwieniem dla sprzedawcy i konsumenta. Opcja ta w WooCommers możliwa jest tylko i wyłącznie po zainstalowaniu odpowiedniej wtyczki. Zarówno w przypadku transakcji przy pomocy karty kredytowej, jak i wspomnianych systemów WooCommers wymaga instalacji oraz wdrożenia dodatkowych funkcji.  Podobnie w przypadku wystawiania faktur, PrestaShop w przeciwieństwie do WooCommerce posiada wbudowaną już funkcję fakturowania.

Panel sterowania PrestaShop i WooCommerce

Proces zakładania sklepu w obu platformach jest intuicyjny. Nie da się ukryć, że panel sterowania platformy PrestaShop jest bardziej złożony niż w przypadku WooCommerce, natomiast obie platformy nie powinny sprawiać problemu nawet początkującym użytkownikom. Oba systemy zawierają różnego rodzaju wtyczki oraz udogodnienia. Przed wyborem odpowiedniej platformy warto przeanalizować potrzeby oraz oczekiwania, jakie mamy względem naszego biznesu. Dzięki temu dużo łatwiej będzie nam dostosować nasze oczekiwania do opcji, jakie gwarantują nam PrestaShop i WooCommerce. Wiele z nich jest także bezpłatnych, dlatego warto przeanalizować koszty wprowadzenia konkretnych rozwiązań z punktu widzenia ekonomicznego. 

WooCommerce szablony sklep

Skomplikowane szablony, znajomość biblioteki Smarty to niewątpliwie problematyczna kwestia dla początkujących. W tej kwestii Woocommerce zdecydowanie zyskuje przewagę. System ten pozwala na stworzenie prostego szablonu, przycisku kup teraz i listy produktów. Będzie to niewątpliwie ogromne ułatwienie dla początkujących biznesów.

PrestaShop – odporność na ataki hakerskie

Jak już wspominaliśmy platforma PrestaShop, jak i WooCommerce to oprogramowanie open source. Czy jest je łatwo shakować? Jak zapewne dobrze wiesz, nie istnieje system, który byłby w 100% odporny na ataki hakerskie. Dlatego też tak ważne jest, abyś to ty dbał o pełne bezpieczeństwo, aktualizując system regularnie. Pojawiające się problemy w dużej mierze wynikają z niskiej jakości modułów oraz braku dobrej jakości wsparcia technicznego. PrestaShop i WooCommerce posiadają narzędzia do wykrywania spamu, ale to od ciebie ostatecznie zależy, w jakie linki klikasz i w jakie strony wchodzisz.

WooCommerce i PrestaShop – koszty

Koszty instalacji w obu przypadkach są zerowe, natomiast należy pamiętać, że na koszty utrzymania platformy składa się nie tylko zakup licencji, ale też nakłady na marketing oraz techniczne wsparcie platformy. Każda dodatkowa funkcja i aktualizacja witryny niesie ze sobą konieczność inwestycji. Jest to niezwykle ważne w kontekście rozwoju witryny. Często wymaga także pomocy specjalisty. Warto jednak zaznaczyć, że koszty motywów graficznych i innych udogodnień będą tańszę w przypadku WooCommerce. PrestaShop zyskuje przewagę w kategorii produktowej. Natomiast w kontekście bloga, systemów komentarzy itp. wyprzedza ją WordPress. Dlatego też wiele firm decyduje się na rozdział tych dwóch elementów, korzystając równocześnie z PrestaShop i Woocommerce, który wykorzystują w celu np. prowadzenia bloga sklepu.

Pozycjonowanie – WooCommerce i PrestaShop

WooCommerce posiada wiele zalet w kategorii pozycjonowania. Umożliwia dodawanie znaczników title, meta description, podstron, mamy pełną dowolność w tworzeniu URL. Pomaga we właściwym rozmieszczeniu i zawarciu niezbędnych fraz kluczowych. WooCommerce posiada wiele atutów, którymi dysponuje sam WordPress, dzięki czemu staje się jeszcze atrakcyjniejszym rozwiązaniem. Możliwości pozycjonowania PrestaShop są nieograniczone. Niestety, aby w pełni z nich skorzystać, musisz zaopatrzyć się w dodatkowe płatne moduły i funkcje. PrestaShop w żaden sposób nie odbiega od WooCommerce, wręcz przeciwnie, pozwoli ci na bardzo sprawny rozwój twojego sklepu. Natomiast musisz pamiętać, że jest to rozwiązanie droższe. Jeśli prowadzisz większy sklep, rozważ tę opcję.

Prestashop – wydajność

Nie da się ukryć, że domeną WordPressa jest sfera blogowa. Dlatego wydajność systemu PrestaShop może być znacznie lepsza niż WooCommers. Dobra optymalizacja sprawia, że w przypadku niewielkiej ilości produktów Woocommers nie odbiega od swojego konkurenta. Natomiast w przypadku większych obciążeń np. 30 tys. produktów, ta różnica może okazać się znacząca. PrestaShop doskonale radzi sobie z tysiącami produktów i dużą ilością kategorii. Jest to wygodne narzędzie do zarządzania magazynem. Wszystko możemy zrobić za pomocą jednego panelu. Wydajność w przypadku PrestaShop jest znacznie większa. Dużym atutem jest także dostępność języków. Nie potrzebujesz do zmiany żadnej dodatkowej wtyczki.

WooCommerce jest idealne dla małych przedsiębiorców, którzy w swojej ofercie nie posiadają zbyt dużo produktów. PrestaShop to rozwiązanie, które sprawdzi się szczególnie dla średnich i dużych firm. Pozwala sprzedawanie w wielu językach i na różnych rynkach. Na to oprogramowanie powinny zdecydować się prężnie rozwijające się firmy, które chcą w sposób konsekwentny rozwijać swój biznes. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.